19 oktober, 2011

Aktieköp; Johnson & Johnson - JNJ


Förra veckan började jag sälja mina fonder som inte gör annat än att tappa värde och ge storbankerna fina vinster. Min nuvarande plan går ut på att jag ska vara fri från fonder inom ett år. Första försäljningen gav kapital som jag valde att investera i Johnson och Johnson - JNJ.

Johnson & Johnson är ett stort amerikanskt läkemedels och medicinteknikbolag företag med 116 000 anställda i 60 länder.

Utdelning sker i Mars, Juni, September och December och ligger just nu på $0.57 eller 3.82 kr per aktie. Vilket idag är en yield på ca 3,5%.

Att jag köpte just JnJ beror på att det är ett "Dividend champion" företag, dvs har höjt sina utdelningar minst 25 år i rad samt det är ett stort och stabilt företag med många olika bollar i luften. Att jag väljer att köpa aktier på andra sidan Atlanten beror på att jag vill se till att få någon slags utdelning varje månad. Detta för att jag ska hålla intresset uppe och "slipper vänta" på alla svenska utdelningar i April, Maj. Min portfölj på sidan har blivit uppdaterad med mina nya JnJ aktier.

Nuvarande Amerikanska Dividend Champions
Förklaring av Dividend Champions av Defensiven

1 kommentar:

  1. Får man fråga vilka företag du håller under uppsikt för tillfället? Samt vem eller vilka du har som inspirationskälla/ -or?

    Mr.

    SvaraRadera