27 februari, 2013

Aktieköp; Intel Corporation - INTC

Har fått nästan alla mina pengar från försäljningen av mina fonder och det första köpet blev 125st Intel aktier.

Intel grundades 1968 och har idag 104 000 anställda. De tillverkar främst processorer och lägger ofantligt mycket pengar på forskning för att lyckas göra transistorerna allt mindre och mindre.

Utdelning är i Mars, Juni, September och December och ligger just nu på $0.2250 / ca 1,5 kr vilket ger en direktavkastning på 4.28%

Jag köper Intel för att de är världsbäst på processorer och även om de har det svårt med övergången från PC datorer till mobila enheter så tror jag att de inte kommer ha problem att behålla den position de har. Intel säljer även SSDs och är drivande i utvecklandet av Ultrabooks som jag personligen är väldigt intresserade av. Jag hoppas att Intel kommer finnas i min portfölj många år framåt.

Jag har även uppdaterat min portföljen med dagens affär.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar