01 september, 2011

Månadsrapport Augusti

Första månads rapporten! YAY!

Kanske lite onödigt att köra en månadsrapport när man precis gett sig in på börsen men jag tycket att jag ska skaffa mig den rutinen.

Portföljen (H&M aktierna) har ökat i värde med 5,2% sedan jag gjorde mitt första inköp den 27/8. Mina investeringar är långsiktiga men känns ändå bra att första veckan visar gröna siffror.

Portföljen ökade med 100% från föregående månad (0kr)

Sparande Aktier 87.5%
Värdeökning 4.1%
Sparande Likvid 8.4%

Nu börjar arbetet att leta efter flera stabila företag att investera i. Jag har läst på om en mängd företag som jag hittat på bloggar och i böcker och de som jag ska inspektera mer noggrant är Ratos, Axfood och Skanska. Dessa verkar vara intressanta och jag ska använda dessa som testobjekt nu när jag börjar lära mig mera om företag och hur man analyserar dem. Förhoppningsvis kommer jag fram till någon innan det är dags för Septembers investering.

Jag har även funderat på amerikanska företag då de ger utdelning oftare men de känns som om jag måste ha mer kött på benen för att våga mig till andra sidan Atlanten. Kanske nästa månad :p

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar