11 september, 2011

Vart ska man börja?

Min penga ek har precis blivit planterad och jag försöker nu bestämma mig för vad min nästa investering ska hamna. H&M blev mitt första köp och det känns fortfarande bra men nu gäller det att bygga vidare. Som nybörjare känns alla olika val överväldigande och ju mer man läser på och söker information desto mer förvirrad blir man. Jag vet att jag vill ha utdelningsaktier och jag vet att jag vill investera i stora stabila företag som kommer tuffa på i många år framöver. 

 Jag har varit inställd på att handla med svenska aktier men när jag läst på har jag sett att amerikanska företag har en annan kultur då det gäller utdelningar. Dels så ger de ofta utdelning varje kvartal så om man placerar pengarna i olika företag så kan man få utdelning varje månad. Att få utdelning varje månad skulle hjälpa mig att hålla motivationen uppe så jag fortsätter spara så mycket jag bara kan. 

Sedan är amerikanska företag väldigt bestämda när det gäller att behålla den utdelningsnivå man satt så utdelningarna blir mer förutsägbara än med en svensk portfölj.

Nu går tankarna runt att investera i ett amerikanskt företag eller ett svenskt investmentbolag. Det kanske inte spelar så stor roll vad jag investerar i? Kanske det viktigaste är att jag köper? Bara jag köper aktier som är köpvärda så ordnar sig resten? 

Så vart ska man börja?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar